Hyvä tietää

Näin haet kuntoutukseen

Voit hakeutua kuntoutukseen Kelan, Valtiokonttorin tai vakuutusyhtiön maksusitoumuksella sekä itse maksaen. Avokuntoutukseen voit hakeutua lääkärin lähetteellä, maksusitoutuksella tai itse maksaen.

Kelan laitoskuntoutukseen hakeminen

Mieti millainen kuntoutus vastaa sinun tarpeitasi parhaiten; hyödytkö enemmän 10 hengen ryhmässä toteutetusta kurssista vai yksilöllisesti suunnitellusta yksilöjaksosta? Yksilöllistä kuntoutusta voit hakea ympäri vuoden, kurssien ajankohdat on valmiiksi suunniteltu. Kursseja kannattaa hakea hyvissä ajoin, muutama kuukausi ennen kurssin aloitusjaksoa. Kurssille voi päästä myös lyhyemmälläkin hakuajalla. Vapaat kurssipaikat voit tarkastaa Kelan kurssihausta.

Näin haet:

  1. Varaa aika hoitavalta lääkäriltäsi. Terveyskeskuksesta hankittu B-lausunto sinulle on ilmainen.
  2. Pohdi etukäteen lääkärille menoa konkreettisia esimerkkejä mitä toiminnan tai osallistumisen haittaa sairaus sinulle arjessa aiheuttaa. Haitta voi olla fyysinen, psyykkinen ja/tai sosiaalinen. Mieti vaikuttaako haitta liikkumiseesi tai jaksamiseesi arjen askareissa tai töissä tai estääkö haitta sinua osallistumasta esim. harrastuksiin.
  3. Mieti millaisia tavoitteita kuntoutukselle asetat. Tavoitteiden tulee olla henkilökohtaiset ja realistiset.
  4. Huolehdi, että B-lausunnostasi löytyvät seuraavat asiat: kuntoutuksen perusteena oleva sairaus, toimintakyvyn tai osallistumisen haitta arjessa, suositeltu kuntoutus perusteluineen, tavoitteet kuntoutukselle
  5. Täytä Kelan kuntoutushakemus. Liitä siihen kuntoutussuunnitelma tai B-lausunto ja toimita paperit Kelaan. Kela tekee päätöksen kuntoutukseen osallistumisesta ja lähettää päätöksen sinulle kirjallisesti. Päätös kuntoutuksesta tulee myös Apilaan.

Me Apilasta lähetämme sinulle kutsun hyvissä ajoin ennen suunnitellun kuntoutuksesi alkua. Joissakin tapauksissa olemme sinuun yhteydessä etukäteen puhelimitse.


Kuntoutukseen itse maksaen
Kuntoutukseen voit hakeutua myös itse maksaen. Teemme sinulle mielellämme räätälöidyn kuntoutusjakson tarpeesi ja toiveesi pohjalta.

Kuntoutusta koskevissa asioissa ole rohkeasti yhteydessä:
Sosiaaliohjaaja Sari Nousimaa
puh. 03 2716 293, puhelinajat: ke−to klo 11.30−12.00
etunimi.sukunimi@ikifit.fi

Hyvä tietää / kuntoukseen saapuminen

Liikenneyhteydet Kuntoutus Apilaan, Kangasalle
Tampereelta on Apilaan matkaa noin 25 km ja Kangasalan keskustasta 4 km. Tampereen ja Kangasalan keskustasta pääset vähintään kerran tunnissa linja-autolla Apilaan (Tampereen jouk­koliikenne linja 40A). Reumantien pysäkiltä on noin 350 metrin kävelymatka. Aikataulut: www. aikataulut.tampere.fi

Omalla autolla saapuville on runsaasti parkkitilaa ja talviaikaan auton lämpötolppapaikan voi vuokrata vastaanotosta.

Matkakustannukset
Kela korvaa matkakustannukset pääsääntöisesti halvimman matkustustavan mukaan. Omavastuu on 25 € / suunta. Jos et voi käyttää julkista liikennettä terveydentilasi tai puutteellisten liikenneolosuhteiden vuoksi, voit saada korvausta esim. oman auton tai taksin käytöstä. Jos perusteluna on terveydentilan rajoitteet, tarvitset sitä varten terveydenhuollon todistuksen. Jos kyseessä on puutteelliset liikenneolosuhteet, perustele erityiskulkuneuvon käyttö itse Kelaan. Taksi tulee aina tilata Kela-taksinumerosta, muita taksimatkoja ei Kela korvaa. To­distuksen tulomatkalle kirjoittaa kotipaikkakunnan hoitava lääkäri. Apilan lääkäri/sairaanhoitaja voi kirjoittaa todistuksen paluumatkalle, mikäli kuntoutujan sairaus/terveydentila sitä edellyttää.

Ennen kuntoutusjaksoasi
Mieti ennen kuntoutusjaksoasi haluatko osallistua kuntoutukseen yöpymällä Apilassa vai päi­väkävijänä. Mikäli haluat käydä Apilassa päiväkävijä, muutetaan kuntoutuksesi avokuntoutukseksi. Muutos koskee koko kuntoutustasi, myös tulevia jaksoja.

Ota mukaan kuntoutukseen

  • käytössäsi olevat lääkkeet
  • päivittäin tarvitsemasi apuvälineet, tuet ja lastat
  • henkilökohtaiset hygieniatarvikkeet
  • vapaa-ajan asu ja halutessasi sisäkengät
  • sisä- ja ulkoliikuntavarusteet
  • uima-asu

Esitietoina meillä on käytettävissä lähettävän lääkärin laatima B-lausunto. Apilan käytössä ei ole yhteisiä sairauskertomusrekistereitä minkään muun hoitotahon kanssa. Jos kuntoutukseen hakemisesi jälkeen terveydentilassasi on tapahtunut merkittäviä muutoksia, joiden arvioit vaikuttavan kuntoutuksesi sisältöön, on niistä hyvä ottaa mukaan olemassa olevat lausunnot.

Kuntoutumisjakson tavoitteet
Kuntoutuksen tavoitteena on lisätä kuntoutujan voimavaroja toimia elinympäristössään ja yhteiskunnassa mahdollisimman täysipainoisesti. Jotta saat kuntoutuksestasi parhaan mahdolli­sen hyödyn mieti jo etukäteen millaiset henkilökohtaiset tavoitteet asetat kuntoutumisjaksollesi.

Saapuminen ja majoittuminen
Kutsusta näet kuntoutusohjelman aloitusajan. Ilmoittaudu vastaanotossa, josta saat myös tulopäivän ohjelma ja tarkemmat ohjeet, Huoneen saat käyttöösi heti saapuessasi.
Kuntoukseesi sisältyy majoittuminen kahden hengen huoneessa. Huoneissa on wc/suihkutila, lukittavat kaapit, tv, radio, vuodevaatteet, pyyhkeet ja kylpytakki. Apilan kaikki huoneet ovat allergiaystävällisiä. Voit tulla kuntoutumaan myös lemmikin kanssa. Lemmikkihuone tulee varata etukäteen ja se on sinulle maksullinen.

Ohjelma
Yöpyvien asiakkaiden ohjelmaan sisältyy aamupala, lounas, päivällinen ja hedelmäiltapala. Lisäksi tarjolla on pientä kevyttä välipalaa. Lähtöpäivään sisältyy myös päivällinen, jonka voit tilata edel­lisenä päivänä klo 10.00 mennessä vastaanotosta. Päiväkävi­jöiden käyntipäivään sisältyy lounas.

Henkilökohtaisen ohjelmasi saat kuntoutuksen alkupäivinä. Voit käydä uimassa ja saunassa talon yleisillä vuoroilla ja käyttää kuntosalia vapaasti. Kuntoutukseesi sisältyy myös Apilan tarjoama vapaa-ajanohjelma. Kutsun mukana olet saanut lisäksi hinnaston, jonka mukaisia hoitoja voit varata jaksollesi. Hoidot on hyvä varata etukäteen:

Hyvän olon hoidot: ajanvaraus.apila@ikifit.fi, puh. 03 2716 283
(puhelinaika ma-pe klo 9.00-10.00)
Kosmetologin hoidot: Kauneushoitola Iholle

Osallistumistodistus ja kuntoutuspalaute
Osallistumistodistuksen tarvitset mm. matkakustannusten hakemista varten. Sen saat Apilan vastaanotosta lähtöpäivänä. Kuntoutuspalaute lähetetään sinulle postitse kahden viikon sisällä kuntoutuksen päättymisestä.

Apilan palvelut pähkinänkuoressa

  • asiakkaiden käytössä on tietokone info-pisteessä sekä langaton internet -yhteys yleisissä tiloissa
  • maksuvälineenä käy käteinen, sekä pankki- ja luottokortti
  • lähimmät palvelut löytyvät Kangasalan keskustasta (4 km)
  • auton lämpötolppapaikan voi vuokrata vastaanotosta
  • asiakaskeittiössä on kahvin- ja vedenkeitin, kahviauto­maatti ja jääkaappi
  • välipala- ja juoma-automaatti sijaitsevat pääaulassa
  • huoneissa on pyyhe, kylpytakki ja hiustenkuivaaja
  • allergioiden takia kuntoutksen aikana on vältettävä hajusteiden käyttöä

 
Vakuutusturva kuntoutuksen aikana

  • toiminnan vastuuvakuutus kattaa ohjatun kuntoutus- ja vapaa-ajanohjelman
  • potilasvakuutus kattaa vahingon kuntoutustoiminnan aikana, kun kuntoutusta toteuttaa terveydenhuollon am­mattihenkilö
  • tapaturmavakuutus kattaa ohjatun kuntoutus- ja vapaa-ajanohjelman sekä muuna vapaa-aikana tapahtuvat henki­lövahingot

Apilan tapaturmavakuutus koskee ainoastaan ohjattua kuntou­tus- ja vapaa-ajan toimintaa sekä vapaa-aikaa Apilan tiloissa ja sen hallinnoimalla alueella. Voit halutessasi hankkia henki­lökohtaisen vapaa-ajan tapaturmavakuutuksen Apilan tilojen ja alueiden ulkopuolella mahdollisesti tapahtuvia vahinkoja varten.

Potilasasiamies Apilassa
sosionomi Sari Nousimaa
03 2716 293
puhelinajat: ke−to klo 11.30−12.00
etunimi.sukunimi@ikifit.fi

Lisätietoja kuntoutukseen saapumisesta ja jaksostasi saat:
03 2716 11
puhelinaika: ma klo 12.00-15.00 ja pe klo 8.00-11.00
kuntoutus.apila@ikifit.fi

 

Linkkejä ja muuta

Lisätietoja kuntoutuksesta ja hakemisesta:
sosionomi Sari Nousimaa
03 2716 293
puhelinajat: ke−to klo 11.30−12.00
etunimi.sukunimi@ikifit.fi

Lisätietoja kuntoutukseen saapumisesta ja jaksostasi saat:
03 2716 11
puhelinaika:
ma klo 12.00-15.00 ja pe klo 8.00-11.00
kuntoutus.apila@ikifit.fi

Lisätietoja:
- Hyvä tietää (pdf)
- Apilan vakuutusturva Kelan kuntoutuksessa oleville asiakkaille